Od raných devadesátek působila v Olomouci pod křídly letecké společnosti Mora Aerospace „malá partička, která si to dávala na férovku s velkejma klukama světové cyklobranže". Produkovala vysoce funkční leč elegantní rámy a komponenty Morati, šedivou noblesu z titanu. Slova o férovce vypustil před časem na sociální síti host první epizody podcastu o starých kolech Svatoš Zatloukal, šéfkonstruktér a duchovní otec značky Morati. Dokonale vystihl pointu příběhu, který vám zde servíruji. Svatoš se svým týmem vybudoval značku, která si svou kvalitou, inovativností, šíří sortimentu a závodními úspěchy ve světě nezadala. Zrodila se legenda.
Impulzem pro vznik značky Morati byla paradoxně záchrana její mateřské společnosti Mora Aerospace. Východní trhy padaly jeden po druhém a než se našla nová odbytiště pro letecký výrobní program, bylo potřeba hledat alternativy a stabilizovat. Díky Svatošovi zacílila Mora i do cyklobranže, která v té době procházela kvasem. Technika nebyla ještě sešněrovaná, hodně se experimentovalo.
Prvním produktem Morati se staly kliky. Z hlediska konstrukce i použitých technologií zřejmě nejtěžší volba. Měly však úspěch. Dveře do zahraničí jim otevřel veletrh leteckých technologií v Toulouse, kde je zmerčili kluci od Sunnu. Následovaly rámy a poté zbytek sortimentu. Zdobila je neotřelá konstrukční řešení, kde každý detail plní svou funkci (mimochodem, filozofii umět si svá konstrukční řešení vždy zdůvodnit, si Svatoš odnesl z nedokončených studií architektury). Vzpomeňme BB Box, Morati Stays, M-Bars nebo svého času nejlehčí kovové kliky světa.
Mozaiku doplňují obdivné pohledy ostřílených borců na světových pohárech směřující ke kolům kluků z bajkové Spořky nebo cyklokrosového Budvaru, kteří přijeli „z východu". Tituly Miguela Martineze a Christopha Dupouey pod značkou Sunn. Úspěchy řady dalších profíků, Thomase Frischknechta nebo Maria De Clercq, kteří si Morati komponenty koupili za své. Majstrštyk v podobě silničky na kotouče, která téměr o dvacet let předběhla dobu a která nese rukopis hned dvou vizionářů, Svatoše Zatloukala a Boba Štíchy.
No a pak zničeho nic konec. Hořký. I k tomu jsme se dostali. Otevřeně, bez příkras a kudrlinek. Pokud jste stejně jako já obdivovali Moratky na závodech, v obchodech nebo na stránkách časopisů. Pokud se vám i dnes zrychlí tepová frekvence při pohledu na matně šedé trubky svařené do úchvatných kreací (a vůbec vám neva, že stojí na šestadvacítkových kolech). Pokud patříte k těm vyvoleným a Moratky sbíráte... pusťte si to!
V devadesátkách na kolech závodil a už tenkrát si uvědomoval exkluzivitu malosériovek, které vídal kolem sebe na Českém poháru. Moratku v té době nevlastnil, ale podle svých slov na české titanové rakety s kamarády koukali... jako "spadlý z višně". Řeč je o Tomovi Dočekalovi, který svými slovy dokreslil fenomén značky Morati za sběratelskou komunitu. Nádherný, geniální, neskutečný, kosmický výrobek. To jsou synonyma, která se Tomovi vybaví při pohledu na dílo Svatoše Zatloukala a jeho týmu.
Poslechněte si bonusový rozhovor s nadšencem, který Moratky sbírá od roku 2004 a do dnešního dne shromáždil snad jednu z největších sbírek v Česku. S nadšencem, který neváhal, když bylo třeba, sednout do auta a ujet 600 kilometrů, jen aby se domluvil s polským prodejcem rámového setu Morati na koupi. Jak to dopadlo nebo jaké šperky má Tom ve sbírce, se dozvíte, když si tento BONUS pustíte.