STARÝ···KOLA
Author Sector byl pro mě vždycky pojem. Zůstalo mi to dodnes. První setkání datuju do druhé půlky devadesátých let. Chodil jsem tehdy do Cyklosportu Kerda vejrat s otevřenými ústy na kompletní modelový ročníky Authorů. Především na ty závodní. Dva nejvyšší modely let 1996 a 1997: Vision v hliníku a Sector v oceli. S pevnou nebo s odpruženou vidlicí. V roce 1998 k nim přistál jako zjevení Egoist, trubky od Eastonu a kompletní XTR. Cenovka? 79 990 Kč. Na svoji dobu plnotučná. Červený Sector stál půlku, 39 990 Kč. Naposledy byl ten rok uveden s pevnou vidlicí. O rok později červený kabát vyměnil za žlutý. Druhé setkání, žluťáka kupuje muj cyklo-parťák Libor. Jel pro kolo do Prahy ke Štěrbovi s velkou slávou. Třetí setkání, rok 2008. Články Jardy Nováka na Bikebase "Někdo to rád ocelové"...
Prvního Sectora (19.5) jsem koupil přesně o deset let později, v prosinci 2018. Moje první vintage kolo za tři tisíce nalezeno na cyklobazaru! Majitele jsem po telefonu žádal, aby na kole visícím na háku v garáži našel ikonické TR na patkách zadní vidlice. Podařilo se, a tak jsme si na dálku plácli. Mimochodem, na chlup stejný typ patek používal Tom Ritchey ještě v roce 2018 na rámu SwissCross. O rok později přešel na pevné osy. Můj první Sector měl půl napůl originální osazení. V dílně proběhlo několik pokusů ho sestavit, než jsem si definitivně potvrdil, že chci dosáhnout původního stavu. Tenkrát až na představec TranzX (trvalo, než jsem ho přijal za svý:), Grip Shift (kterému jsem nikdy nefandil) a sedla. O půl roku později se mi podařilo přes bazos sehnat z Ostravy druhého Sectora (17.5). Dlouho stál v jakési garáži. V pěkném stavu a s původními komponenty. Součástí nabídky bylo celoodpružené GT, základní model, žádná sláva. Tisíc za kus. Ber obě, nebo nech dalším. Logistika bývá v případě podobných nákupů zcela zásadní věc. Díky skvělé ostravské kamarádce mé ženy Bětce se podařilo obě kola dostat do Liberce.
Po kompletní rozborce obou Sectorů došlo ke sborce pouze jednoho. Za použití standardních i nestandardních postupů. Tím druhým je myšleno týdenní pobyt rámu ve stojanu vzhůru nohama, injektáže WD40 do sedlové trubky a následná demontáž zarezlé sedlovky za pomoci svěráku. Šlo to překvapivě hladce. Od té chvíle vím, že WD40 a trpělivost jsou jedněmi z nejlepších kámošů amatérského cyklomechanika. V té době jsem ještě žil v domění, že si Sectora pověsím na zeď a budu se jím kochat. Měl jsem dílnu, kterou jsem začal plnit a stál před rozhodnutím, jakou cestu zvolit. Vyšlo mi z toho toto: Držím se při skládání starých kol původních, katalogu odpovídajících nebo dobových kompomentů. Nejsem dogmatický (toho se ostatně varuji celý život). Ústupky si povoluji. Především za účelem zvýšení komfortu jízdy (např. sedlo, gripy), či ušetření času, energie a peněz (např. pláště). Všechna kola musejí být provozuschopná a musí přinášet radost z jízdy. Žádný věšení na zeď.
Výsledná stavba respektuje dobu vzniku šedivýho Sectora, devadesátý šestý rok. V první verzi jsem použil jsem představec Ritchey namísto nezaměnitelného hranolu od TranzX. Řídítka nesou také Tomovo jméno a na šířku měří neuvěřitelných 580 mm. Dnes je tento údaj kdekomu k smíchu, ale před čtvrt stoletím by se jim naopak leckdo vysmál kvůli jejich přílišné šíři. Místo Grip Shiftu ovládají osmirychlostní přehazovačku a třírychlostní přesmykač řadící páčky Shimano LX. Brzdové páky a brzdy jsou původní od Tektra. Šedivé špalky Kool Stop jsem vyměnil za nové černo-červené. Přehazovačka, přesmykač, kliky a zapletená kola jsou původní, v supr stavu. Ráfky neprobržděné, jen lehce poškrábané. Podezírám starého pána z Ostravy, že před prodejem vyměnil v dobré víře staré, zteřelé pláště za nové. Jen místo montpák použil šroubovák. Ehm... Jak se říká, cesty do pekla bývají někdy dlážděné dobrými úmysly. Naštěstí utrpěla pouze vizuální stránka ráfků. Kool Stopy je časem zaleští.
K zásadnímu odklonu od katalogu došlo v první verzi u plášťů, sedla a vidlice. Volba padla na Schwalbe Rocket Ron šířky 2.1 palce. Vzhledem k subtilním ocelovým trubkám rozměr tak akorát (zkoušel jsem Racing Ralph 2.2, ale nebylo to ono). Krásného žlutého vyšívaného sedla Selle San Marco jsem se vzdal jen s těžkým srdcem. Putovalo do Bratislavy borci, který stavěl žlutý Author Magic. Ergonomií se v devadesátkách moc nezabývali a já nechtěl trpět. Zvolil jsem svou osvědčenou klasiku WTB Silverado. A konečně vidlice. Velké dilema. Originální elastomerová Quadra funkčností nenadchne. Vyměnil jsem ji s kolegou sběratelem z Olomouce za tripple butted pevnou vidlici Heavy Tools a překousnul fakt, že na rámu je nápis Shock. První evoluce Author Sector spatřila světlo světa.
Evoluce: S evolucí sběratele, jeho práce a cílů přišla nutně i evoluce jeho úplně prvního vintage počinu. Nejzásadnější změnou je návrat k odpružené vidlici, a to samozřejmě díky zmiňovanému nápisu Shock. Nakonec jsem ho nepřekousnul pořádně a časem se musel poklonit před dobovou korektností. Sehnal jsem Sectorovi lehkou a funkční vzduchovou vidlici Rock Shox Mag 21. Dobově sedí perfektně, i když mám pocit, že v katalogu 1996 už pomalu vyklízela místo Judynám s olejovou patronou a MCU elastomerem. Vintage vzhled doplňují dobové pláště Ritchey Alfa Bite s tělovými boky ve slušném stavu (vpředu i vzadu). Na efekt slouží dobře a časem se třeba objeví i jeden nebo dva pláště Omega Bite. Správně by se tuším měly doplňovat - Alfa vpředu a Omega vzadu.
Značka / Model
Author Sector Shock
Rám
4130 Cr-Mo D.B., patky Ritchey
Velikost
19.5
Vidlice
Rock Shox Mag 21
Hlavové složení
DiaTech
Kliky
Shimano Deore LX FC-M563-IG
Středové složení
Shimano BB-UN51
Řazení
Shimano Deore LX SL-M569
Přesmykač
Shimano Deore LX FD-M567
Přehazovačka
Shimano Deore XT RD-M739
Náboj přední
Shimano Deore LX HB-M563
Náboj zadní
Shimano Deore LX FH-M565
Ráfky
Mavic 238
Pláště
Ritchey Alfa Bite 1.95
Brzdové páky
Tektro
Brzdy
Tektro 870 Kool Stop
Pedály
Wellgo
Řídítka
Ritchey Force 580 mm
Představec
TranzX for Author 120 mm
Sedlovka
TranzX Zanzi Post 27.0
Sedlo
WTB Silverado Race